tsitsikama, pink party & duiken - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van jeltine hoogland - WaarBenJij.nu tsitsikama, pink party & duiken - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van jeltine hoogland - WaarBenJij.nu

tsitsikama, pink party & duiken

Door: jeltine hoogland

Blijf op de hoogte en volg jeltine

12 November 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Alweer een week geleden ben ik een weekendje met de meiden (Viki, Gerdien, Sanne en Anneke) naar Tsitsikama geweest. Het werd weer eens hoog tijd om de campus te verlaten. Heerlijk weer eventjes weg.
Op vrijdag vertrokken we naar Jeffereysbaai, omdat Gerdien er erg veel zin in had reed ze als een speer er vandoor. Op een gegeven moment crossten we zo hard dat we zelfs de politieman voorbij gingen. Met zwaailichten en al werd de achtervolging ingezet. Het uiteindelijke resultaat: 50 euro boete!
In de middag kwamen we aan in Jeffereysbaai, in ons prachtige huisje aan het strand. Na wat boodschapjes gedaan te hebben, ging Viki lekker voor ons koken. Wijntje erbij, kaasje erbij, een groot success en echt gezellig! De volgende dag hebben we eerst nog even geshopt bij de Billabong factoryshop, want uiteraard kon ik het niet laten om iets leuks voor mezelf te kopen. Het geld moet rollen! Dus met een tas vol kleding zette we onze reis voort naar Stormsriver (Tsitsikama bos). In de backpackers aangekomen had ik het gevoel of we terug naar de natuur gingen. De geuren van de kruidentuin kwamen me tegemoet. Ik was al bijna bang dat er een paar oude hippies de bosjes uit zouden springen, maar dat viel reuze mee! Omdat we de hele middag nog voor ons hadden besloten we naar de aapjes te gaan in Monkeyland. Heel leuk, de aapjes liepen ons tegemoet. Echt super! Maar ik was wel even bang dat de ‘ooh zo schattige aapjes’ een aanval aan het plannen waren en onze camera wilden stelen. Want langzamerhand werden we omsingeld. En je weet het he, aapjes zijn soms niet te vertrouwen! :) Op de terugweg naar de backpackers hebben we nog snel even een kijkje genomen bij de hoogste bungeejump plek in de wereld. Ik heb de sprong van 216 meter nog niet gewaagd, maar ik ben wel aangestoken door het touwtje spring virus. Ik ga dan ook zeker terug in het eerste weekend van December om een sprong te wagen :) sorry ouders!
Dit weekend hielden we het alleen bij kabelbaan glijden. Door het bos van Tsitsikama met een kabelbaan, hilarisch! Na een uurtje geroetscht te hebben door de bomen, zijn we weer terug gereden naar Port Alfred. Deze keer wat rustiger, want zoveel zin hadden we niet om weer terug te keren naar het ‘bruisende’ Port Alfred.

De week begon zoals gewoonlijk weer op een maandag, in een sleur. Op woensdagmiddag had ik mezelf even vrij gegunt om bij te komen van het niks doen :)
De zon scheen en ik had niks aan mijn hoofd. Dus langzamerhand ben ik in slaap gedoezeld in het zonnetje. NOOIT DOEN. Ik heb namelijk een mooi rood kleurtje gecreeerd!
Op donderdag was ik weer zo fris als een hoentje (wel een rood hoentje :)), dus de dag begon, zoals gewoonlijk, bij Child Welfare. Daarna ‘s middags het activity centre gedraaid en omdat ik zelfs nog energie over had, ben ik samen met Anneke, Laura en Sanne gaan sporten. Ja echt ongelooflijk fanatiek! Terug op de campus. Ik deed de deur open....SURPRISE!!!! Ik schrok me een hoedje. Alle meiden van de campus stonden in mijn kamer, compleet gedecoreerd in het ROZE. Mijn lang verwachte Zuid-Afrikaanse vrijgezellenfeest kon beginnen. Het leuke was, ik heb van te voren niks doorgehad, dus ik was over-enthousiast en vooral zeer geschrokken! Voor de thuisblijvers die willen weten hoe het eruit ziet als Jeltine zich een hoedje schrikt: het staat op camera! Hilarisch! In totaal kreeg ik een half uurtje om mij in mijn roze pakje te hijsen. Het broekje dat bij de outfit zat was wat te klein, dus zat lekker strak om de billen :) Als een roze prinses met een ‘te strak’ broekje ging ik op pad met de meiden. Als eerste stond mij een etentje te wachten in de Boardwalk (restaurant). Ik kwam binnen en de hele tafel was super mooi bedekt. We kregen lekkere hapjes en uiteraard roze champagne en roze wijn :) Ik werd zelfs extra verwend met allerlei kadootjes van de meiden. Van Geraldien, Sanne, Gerdien, Lysanne, Pjirkje, Leonie en Evelien heb ik een hele mooie zilveren armband gekregen, die ze later nog ingraveren met “ Zuid-Afrika 08-11-2007 GSGLPLE”. Daarnaast heb ik nog een foto-album gekregen voor fotootjes van de vrijgezellenavond. Inmiddels heeft iedereen daar ook al een leuke groet ingezet. Ik heb nog een albumpje gekregen met leuke fotootjes en verhalen en roze poezen sokjes :) En nog veel meer roze snuisterijen. Echt super leuk :) Tussen het hoofdgerecht en het toetje moest ik ff mijn behoefte doen op het toilet. Toen ik terug kwam stonden de meiden een eigen versie van “zie ginds komt een stoomboot” te zingen speciaal voor mij. Geweldig hilarisch! Toen onze buikjes waren gevuld liepen we richting ‘de snorkel’. Toen ik ‘de snorkel’ binnen stapte was alles mooi versierd met grappige fotootjes van mij en ballonnen! En nou komt het geweldige, alle mannen en Zuid-Afrikanen waren er ook speciaal voor mij. Ook in het roze! Ik kreeg een roze cocktail in mijn handen geduwd en er werd midden in ‘de snorkel’ een powerpoint presentatie gestart op een groot scherm. Iedereen kon meegenieten van mijn meest charmante momenten in Zuid-Afrika. En ja ik zeg je, dat zijn er veel :) Na de presentatie barstte het feest los. De hele avond werd er gedanst en de polonaise gedaan op echte Hollandse hits. Ik voelde me helemaal in mijn element. Alles was roze en Hollandse hits. Ja mijn Zuid-Afrikaanse vrijgezellenfeest was bere gezellig! Boven verwachting een top-avond!

Op vrijdag was ik uiteraard nog helemaal aan het nagenieten van de geweldige avond die ik had beleefd. ‘S middags reden we met z’n vijfjes naar Port Elizabeth om daar een duikweekend te hebben. Met z’n twaalven zijn we de eerste avond lekker uit eten geweest om vervolgens vroeg naar bed te gaan, want er moest gedoken worden de volgende ochtend om 8 uur :( Ik had al 1 duik in Port Alfred gedaan, dus hoefde in totaal nog maar 4 zeeduiken te doen om mijn brefet binnen te halen. Het duiken ging vrij goed al was de natuur in zee niet zo boeiend. Niet veel koraal of vissen en zeker geen haaien. Maar goed ook, want anders was ik zeker naar de haaien gegaan! Dus moeder, je kunt weer gerust adem halen, Jeltine heeft geen haaien hoeven neerslaan. De eerste dag heb ik twee duiken gedaan en de tweede dag ook twee duiken. Ik voelde me als een vis in het water :) En uiteraard heb ik mijn duikbrefet binnen, dus nu mag ik met een groep of met een duikmaatje alleen het water in om de onderwaterwereld te ontdekken. Dat geeft wel een fijn gevoel! Dit hebben we ook weer overleefd. Alleen het volgende gevaar lacht me alweer tegemoet BUNGEEJUMPEN :) Maar moeder, ik pas goed op mezelf hoor :)

Nu is het weer maandag. Het begin van de week. De sleur is weer toegeslagen. Ik heb nu wel een nieuwe kamergenoot, want ik ben bij Anneke ingetrokken. Mijn andere kamergenootje, Laura, vertrekt naar een andere plaats om daar wildlife management te doen. Ik heb nu mijn eigen hoekje. Wat me goed bevalt. Nu kan ik elke avond tenminste op mijn gemak met Anneke Fort Alpha kijken :) xx

  • 13 November 2007 - 09:57

    Marieke:

    Hee Jel

    Geweldig verhaal! Ik zag het zo voor me hoe je vrijgezellenfeest is gegaan, lachwekkend :D
    Dus je gaat de uitdaging. de 216 meter hoge sprong. Eng maar heel dapper. Zelf zou ik het ook wel willen.
    Wanneer komen de foto's van je vrijgezellenfeest erop te staan?

    Liefs Mar


  • 13 November 2007 - 11:13

    Mem.:

    Wat leuk voor je,dat je je duikbrefet hebt gehaald.Dat bungeejumpen lijkt me erg eng, maar als Jeltine iets in haar kopje heeft, ben ik bang dat het door gaat. Wat een leuk verhaal over je avonturen in het verre Z.afrika,erg spannend lijkt me, met al die aapjes om je heen. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar de foto's en het super vrijgezellenfeest wat je hebt gehad .

    groetjes en een super dikke pakkerd

  • 13 November 2007 - 14:57

    Marijke:

    Jeetjemineetje, Jeltine, hadden ze mij ook niet uit kunnen nodigen voor dat vrijgezelenfeessie?! Zo'n feessie kan er natuurlijk nooit hier in dit kikkerlandje geevenaard worden!
    Klinkt wel tof en geweldig dat ze dat allemaal voor je gedaan hebben, word er bijna jaloers van ;)

    Je bent weer lekker bezig geweest, ik vraag me nu toch echt af waarvoor je naar Zuid-Afrika gegaan bent - voor school of voor vakantie?! De volgende keer ga ik mee hoor!
    Ik vind het erg tof wat je allemaal doet en beleeft en ik word helemaal enthousiast van je verhalen. You go girl en tot snel!

    *knufkus*

  • 16 November 2007 - 13:15

    Diana:

    Hee Jeltine,

    Het is al een tijdje geleden dat ik een berichtje heb geplaatst, maar wat super cool wat je allemaal doet daar zeg!!!

    Het was vast en zeker zo te lezen eeen super leuke vrijgezellefeestje in Zuid- Africa. Nu nog een half jaartje wachten en dan mag je trouwen met jou Wouter.

    Ik zag eerst de foto's en toen zou ik gaan lezen. Dacht o toch geen bungeejumpen. Maar ja dat ga je dus toch nog doen. Vind het erg dapper van je. Lijkt mij in ieder geval helemaal niets.
    heeeeel veel succes ennnne de video (als je die koopt) wil ik wel eens bekijken als je weer terug bent. Carla had namelijk een video band van het bungjeejumpen.

    Nouo meid ik mail van de week nog wel even.

    Liefs Diana

  • 16 November 2007 - 16:50

    Stefke:

    yo sis,
    dus je gaat binnenkort naar de haaien....spannend! blijft toch even wenne jel in port alfredje, jel een vrijgezel(ig)feestje tja kleine zuskes worden groot :) Veel plezier nog en zoals velen ben ik ook benieuwd naar je foto's.
    Abrazo,
    tu hermano.

  • 18 November 2007 - 21:07

    Theo En Ineke:

    Tjonge, wat een avontuurlijk leven leidt jij daar. We hebben al een paar weken je website-adres op het aanrecht liggen, gekregen van Elly en dachten "nu moeten we toch eerst eens eventjes kijken".Leuke foto's van je vrijgezellenfeest ook met inderdaad een strak broekje (wel een leuk broekje trouwens). Ben je ondertussen wezen bungee-jumpen? Dat zouden wij dus noooooooit durven. Hier in Siebengewald is vandaag Sinterklaas aangekomen, we hebben hem niet gezien. Wel hebben we Willy gezien. Nog een maand dus en drie dagen dan zit je tijd in zuid-afrika er weer op. Nog een hele fijne tijd gewenst en tot ziens,

    groetjes, theo en ineke
    custers

  • 20 November 2007 - 19:53

    Mem.:

    Wat een leuke foto's van je vrijgezellenfeest. En wat aardig van die meiden dat ze dat voor je georganiseerd hebben, toppie. Geniet nog maar even de laatste maand dat je in Z. afrika bent!

    Groetjes en een dikke tuut.

  • 22 November 2007 - 19:01

    Lysanne:

    Heey Stok,
    nou ik ha dien ferhaal lezen jer. En ik mut sizze, ik foen het leuk om te lezen. Bin blij dast dyn frijgesellefeest sa mooi foenst, en dast bliid bist mei de jermban :)
    Het duk wiekein wie ek mooi no. No kinne we hielendol sels underwetter gekke fratsen uthelje (Y). Bin benei wanneer at we dat ooit doche, maar we hebbe het mar wol :D
    Nou Stok, nog 3 wieken jirre, we meitsje der nog efkes een unferjittelijke tiit fan.
    Leafs en een tut fan Lysanne

  • 22 November 2007 - 19:17

    Greppel:

    hee stokkie!

    Wij gaan eens even van die brug afspringen, no!

    Maar eeeerrrrsst!! Giraffes overrijden met de kwat!!! :lol:

    dikke tut

  • 26 November 2007 - 08:14

    Gandalf (de Witte):

    Ha, toverstokkie! Ik wist niet dat je er zo mooi zou uitzien in dat pak! (en stoer!)Geweldig! Ik kijk uit naar je verhalen als de 'queeste' volbracht en je weer terugkeert naar het land van de vlakke weiden, us moaie Fryslan!

  • 28 November 2007 - 21:16

    Jan Hoogland:

    hallo lieve jeltine, erg bedankt voor je kaart die ik al weer een tijdje terug ontving!! ik was ook een tijdje achter met je website maar heb nu alles gelezen en vond vooral je vakantie met wouter maar ook je lesgeven en doe-lied video erg leuk om te zien en te lezen.
    en wat ben je toch een mooie vrouw geworden...mag ik wel zeggen hè.. sommige foto's van de pink party kunnen zo op een cover van een glossy..!! maar schoonheid van binnen is veel belangrijker nog en alle ervaringen die je nu in zuid-afrika opdoet zijn ervaringen en lessen waar geen school in ned. tegenop kan en die je je hele verdere leven zullen bijblijven en betekenis zullen houden!!
    je laatste weken zijn ingegaan;geniet er nog zoveel mogelijk van en sla alles goed op van binnen! het zal heel leuk zijn je hier weer te zien en ook te zien hoeveel meer je "figuurlijk" gegroeid ben! het allerbeste maar en tot ziens in ned. weer!
    GENIET NOG ZOVEEL MOGELIJK HOOR DIE LAATSTE WEKEN!!!!!

  • 02 December 2007 - 16:40

    Carla:

    Haai haai wat een verhaal weer leuk, leuk, maar nu ook alweer bijna thuis, das dan ook wel weer heel fijn denk ik. Maaruuuh vandaag aan het bungeejumpen toch??? Ik ben heel erg benieuwd hoe jij het vind en hoop dat je de dvd ook hebt ben heel benieuwd haha. Nou heel veel succes nog de laatste weekjes.

    liefs carla

  • 06 December 2007 - 15:17

    Mem.:

    Nog 14 dagen en je bent weer in het toch zo gezellige Leeuwarden. Je kijkt er denk ik wel naar uit, na alles wat je hebt mee gemaakt. We bellen en mailen nog wel ff. Jel maak er nog een paar goede en ontspannen weken van, zover dat mogelijk is. Tot over 14 dagen, ik zie er naar uit!

    groetjes en een dikke tut.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jeltine

ik ga voor 5 maanden naar zuid-afrika om daar stage te lopen in de townships. een heel avontuur! wil je mijn avonturen bijhouden, foto's bekijken en met mij chatten: houd dan deze site in de gaten! want ik wil natuurlijk wel contact met jullie houden :)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 17025

Voorgaande reizen:

20 Juli 2007 - 20 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: